Ściągnij Loko: Android iOS

Trendy jesień/zima 2016 - moda damska

Od ubrań w stylu vintage po szalone kreacje z lat 80-tych – trendy w modzie damskiej na sezon jesień-zima 2016/17 są bardzo zróżnicowane.

Niektóre z trendów proponowanych przez projektantów i globalne marki zatoczyły koło i wróciły do nas z wielkim hukiem. Inne z nich, nieprzyjęte w poprzednich sezonach, ponownie będą się ubiegać o nasze przychylne spojrzenia. Jak powstają trendy, co w tym sezonie proponują nam projektanci i co pokazują jedne z najważniejszych trendowych raportów – Google Trend Report i Pantone Fashion Color Report?


Skąd tak w ogóle bierze się trend?

Zanim jednak pokażemy Wam, co już niedługo znajdziecie na sklepowych półkach, opowiemy nieco o samym pojęciu, czyli o tym czym w ogóle jest trend i w jaki sposób powstaje. Najogólniej mówiąc trend to bardzo szerokie, długofalowe i powoli rozwijające się zjawisko, które powstaje jako odpowiedź na potrzeby konsumentów. Trendy dzielą się na konsumenckie – i głownie o tym mówimy myśląc o modzie i designie – oraz biznesowe, w których proces przewidywania jest o wiele dłuższy i bardziej mozolny.

Nim trend porwie za sobą tłumy i stanie się produktem, który podziwiamy na wybiegach i kupujemy w sklepach, musi przejść przez wiele etapów.

Nim trend porwie za sobą tłumy i stanie się produktem, który podziwiamy na wybiegach i kupujemy w sklepach, musi przejść przez wiele etapów… Nasza opowieść o trendzie zaczyna się od inicjatora zmian, czyli osoby, która daje pierwszy sygnał w kierunku tworzenia nowego zjawiska bądź też zachowania. Z czasem ten sygnał, który ostatecznie doprowadzić ma nas do większego trendu, zyskuje nowe połączenia – czyli kolejne podejmowane akcje, kolejne osoby kopiujące zachowanie czy też schemat ukierunkowany źródłem, czyli naszym inicjatorem zmiany. Gdy do akcji wkracza społeczna inteligencja, wszystko zostaje powielone, rodzą się potrzeby konsumenckie, a sam trend zaczyna nabierać kształtu. I w ten sposób powstają mikrotrendy, czyli mniejsze cząsteczki większego i bardziej ogólnego trendu. Mikrotrendy pojawiają się szybciej, ale także szybciej znikają. Długofalowym zjawiskiem jest dopiero makrotrend, czyli trend, który towarzyszy nam przez dłuższy czas.

Trend-watcherzy, trend-forecasterzy, trendsetterzy…

Modowy trend, który możemy zaobserwować na wybiegach lub na sklepowych półkach rodzi się podczas głębokiej obserwacji, analizy społeczeństwa i… nie tylko. Bo żeby przewidzieć czego ludzie będą potrzebować nie wystarczy tylko to - pomimo tego, że trend rodzi się z potrzeb ludzi, wspomagają go też obserwacje czynników z dziedzin takich jak: sztuka, design, polityka, a nawet psychologia.

Nie każdy może zostać trendsetterem

Nie każdy może zostać trendsetterem

Trendy powstają w odpowiedzi na potrzeby ludzi i otaczający nas świat – np. gdy wokół nas dzieją się złe rzeczy, czujemy się niepewnie, potrzebujemy czegoś co wzbudzi w nas poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo z kolei kojarzy nam się z ciepłem, z czymś miękkim, więc podświadomie będziemy chcieli się czymś takim otoczyć. A czymś takim może być właśnie materiał – w tym sezonie w końcu jednym z trendów jest miękki i ciepły aksamit.

Nie każdy może zająć się opracowaniem trendu – to czasochłonna praca, wymagająca wiedzy, umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków, a także (nie ma co się oszukiwać) rozbudowanej sieci kontaktów.

Samą obserwacją i raportowaniem trendów zajmują się tzw. „trend-watchers”, czyli obserwatorzy trendów. To oni obserwują zachowania konsumentów, społeczeństwa, zbierając informację w jedną całość i przekazując dalej, czyli do… trend-forecasterów. Trend-forecaster na bazie opracowanych materiałów, raportów i wykresów od przygotowuje prognozę trendów dla globalnych odzieżowych marek i projektantów (trend-watchersi przekazują je w postaci trendbooków), czasami nawet na kilka lat do przodu. Sam trend rozprzestrzenia się dzięki trendsetterom, czyli znanym osobom – którymi mogą być gwiazdy, blogerzy lub po prostu osoby wywierające wpływ na grupy ludzi.

Po co bada się trendy? Nie tylko po to by poznać zmiany psychologiczne, społeczne i gospodarcze, ale też po to, aby projektant lub globalna marka mogła wypuścić produkt, który się dobrze przyjmie wśród konsumentów, spotykając się z ich aprobatą. Zobaczcie, jakie trendy proponowane są w sezonie jesień-zima 2016/17!

Fiolet, czerwień i kolory Pantone

Instytut Pantone, jak co sezon, przewidział zestawienie najmodniejszych kolorów w branży mody.

Najpopularniejsze kolory według Pantone
Najpopularniejsze kolory według Pantone

Głównymi kolorystycznymi trendami na sezon jesienny 2016 według raportu „Fashion Color Report” są: Roverside, Airy Blue, Sharkskin, Warm Taupe, Dusty Cedar, Lush Meadow, Spicy Mustard, Potter’s Clay, Aurora Red i Budacious. Przesłaniem w proponowanych kolorach jest pragnienie spokoju, siły i optymizmu. Z ogólnymi trendami na jesień-zimę 2016/17 pokrywają się dwa z nich – czerwień (Aurora red, wg. Pantone) oraz fiolet (Bodacious, wg. Pantone) i one też będą najbardziej popularne.

Ubrania w najpopularniejszych zdaniem Pantone kolorach
Sukienka Sukienka koktajlowa Kiomi / Sweter Esprit / Sukienka Sukienka Esprit / Sukienka Kurtka bomber Vila /

Miękkość aksamitu

Trend ten jest dość zaskakujący, bo aksamit dotychczas kojarzył się z dawnymi czasami. W nowej, intrygującej odsłonie z pewnością się Wam spodoba! Proponowany na sezon jesień-zima 2016/17 aksamit, m.in. przez Pradę i Stellę McCartney, to jeden z największych hitów na nadchodzący sezon. Miękki w dotyku materiał, o subtelnym połysku sprawdzi się szczególnie w roli długich, lejących się sukni i spódnic lub luźnych garniturów.

Aksamitna sukienka Vero Moda
Sukienka Aksamit Vero Moda

Grey is the new black

Szarości - w każdej odsłonie, w każdym stylu i fasonie. Szarość to nie tylko kolor nadający się jako baza do stylizacji, ale to także kolor, który z powodzeniem stworzy stylowy total look. W eleganckim wydaniu gościł na wybiegach u Giorgio Armaniego i Jasona Wu.

Ciekawe stylizacje w różnych odcieniach szarości
Żakiet dark grey melange Vero Moda / Sukienka koktajlowa Kiomi / Żakiet dark grey melange Only / Sukienka Kiomi / T-shirt basic light grey Vila

Lśniące srebro

Błyszczące spódnice, bluzki, sukienki, kurtki… Srebrnym total lookom mówimy zdecydowanie tak! Srebro zalało wybiegi największych projektantów i w tym sezonie będzie starało się podbić serca kobiet. Metaliczne stylizacje na sezon jesień-zima 2016/17 proponują Marc Jacobs i Michael Kors, a tym markom zdecydowanie można zaufać nawet w tak ekstrawaganckim trendzie.

Srebrne stylizacje
Spódnica Intropia/a> / Kurtka Bomber Urban Classic / Jeansy Pierre Balmain / Płaszcz Ibana

Street wear

Od zawsze obecny na ulicach, od niedawna na wybiegach. Street wear to prawdziwy hit wśród trendów. Szczególnie jeśli wymieszamy go z ulicznym stylem z lat 90-tych. Wygodny, zadziorny, nonszalancki i jednocześnie w dobrym guście. Przeważają w nim długie, szerokie, sportowe bluzy z kapturem łączone z eleganckimi dodatkami i sneakersy połączone z sukienkami. Pokochały go trendsetterki – szczególnie w wydaniu od marki Vetements. Street wear zagościł jeszcze na wybiegu u Stelli McCartney i Miu Miu.

Ubrania streetwearowe
Bluza adidas Originals/a> / Jeansy Levi's / Kurtka bomber Glamorous / Sukienka Edc

Kolorowe lata 80-te

Saint Laurent, Gucci i Kenzo proponują neony, bufiaste rękawy, welur, naprasowanki, jeans, lycrę i koronki, czyli… wielki powrót lat 80-tych! Odważny i balansujący na granicy kiczu styl ponownie zagości na sklepowych półkach. Jest to zdecydowani najbardziej energetyczny trend nadchodzącego sezonu – i trzeba przyznać, że jest poprawiaczem nastroju w chłodne dni.

Moda z lat 80. wraca do łask
Denimowa torebka sweet deluxe/a> / Spódnica Iceberg / Bluza Iceberg / Saszetka nerka Spiral / Buty Asics

Balonowy różowy

Pamiętacie gumę balonową z dzieciństwa? Teraz jej słodki różowy kolor zagości na ubraniach. Na wybiegach widoczny głównie w total lookach – zaprezentował m.in. go Gucci i Jeremy Scott, a w bardziej eleganckiej wersji – Lagerfeld w kolekcji Chanel. Ten uroczy odcień różu ciekawie będzie wyglądał w wersji z naszywkami i mocnymi, rockowymi akcentami.

Ubrania streetwearowe
Sweter Samsøe & Samsøe

Vintage -gruby sploty, koszule wiązane w kokardę, tweedy

Babciny look w bardzo stylowym wydaniu. Grube swetry, ocieplacze czy bawełniane rajstopy, to nie tylko praktyczna rzecz na chłodne dni, ale jeden z powracających trendów. Tweedowa marynarka i koszula wiązana w kokardę, duże okulary zerówki i inne akcesoria w stylu vintage w tym sezonie będą strzałem w dziesiątkę – szczególnie w klasycznym wydaniu rodem z kolekcji Vivienne Westwood.

Oldschoolowe ubrania to styl vintage
Płaszcz Le Temps Des Cerises / Sukienka Holly Bracken / Różowa sukienka Sister Jane / Bluzka OVS / Koszula Molly Bracken

Puchowe kurtki i poncza

Zimą królować będą puchy – puchowe kurtki, puchowe płaszcze i puchowe kamizelki. Wszystko ciepłe i komfortowe – z tego trendu na pewno ucieszą się zmarźluchy. Jesienią ciepła zaś szukać będziemy w stylowych pelerynach i ponczach.

Puchowe kurtki i poncza wracają do łask
Ponczo Pieces / Ponczo Marc O’Polo / Płaszcz Max&Co. / Kurtka puchowa Soliver

Raport Google – który z trendów w 2016 roku był najchętniej wyszukiwany?

Google ponownie stworzył raport modowych trendów na bazie wyszukiwanych haseł. Okazało się, że w tym roku prym wiodą trzy główne trendy – military chic, free-spirited oraz ready-to-go. Kobiety poszukują więc ubrań w stylu militarnym, zwiewnym boho i wygodnym, jednoczęściowym. Wśród najchętniej wyszukiwanych produktów znajdują się kurtki bomberki, które od dłuższego czasu zajmują szczyt listy trendów. Najczęściej poszukiwano tych w stylu militarnym (z motywem moro lub w kolorze khaki), w kolorze różowym i z kwiecistymi haftami, a także bomberki wykonane z satyny lub jedwabiu. W duchu trendu free-spirited pierwsze miejsce zajęły bluzki i sukienki z odsłoniętymi ramionami, a w stylu ready-to-go – komfortowe i wygodne kombinezony.

Najpopularniejsze stylizacje według Google
Kombinezon TopShop / Sukienka Vero Moda / Kurtka bomber Vero Moda

Który z trendów podoba Wam się najbardziej?


October 6, 2016
Anna Piotrowicz

Anna Piotrowicz

Dziennikarka mody, ilustratorka, autorka bloga o modzie i sztuce www.littlecupofart.pl

Czytaj więcej
9 rzeczy, które musisz wiedzieć o Kendall Jenner9 rzeczy, które musisz wiedzieć o Kendall Jenner

9 rzeczy, które musisz wiedzieć o Kendall Jenner

Kendall Jenner – celebrytka, modelka, it girl branży mody, członkini popularnego klanu Kardashian-Jenner. Jej imię i nazwisko kojarzy chyba każdy, bo Kendall to obecnie jedna z najbardziej słynnych... Czytaj więcej