Ściągnij Loko: Android iOS

Technologia w biznesie mody: 3 konferencje warte uwagi

Technologia coraz częściej towarzyszy branży mody: zaczynając już od samej produkcji materiałów, poprzez komunikację z klientem, aż po wearables – czyli „inteligentne” ubrania i akcesoria. O konferencjach z których możecie czerpać na ten temat wiedzę i zastosowaniach technologicznych rozwiązań w modzie słów kilka

Romans mody i IT trwa w najlepsze – na przestrzeni kilku lat mocno się rozwinął. Nowe sposoby płatności, innowacyjne rozwiązania i funkcjonalne połączenia, nowe sposoby komunikacji...

Wearables – czyli „inteligentne” ubrania i akcesoria

Jeśli jesteście ciekawi, jakich rozwiązań w kwestii ubrań i dodatków może dostarczyć technologia, to Wam podpowiem: ogromnych. Łączenie technologii z modą to poszukiwanie nowych możliwości. Celem innowacji w modzie jest bardziej skuteczny kontakt z klientem, ułatwienie i przyspieszenie zakupów, a nawet działania proekologiczne - np. poprzez tworzenie materiałów z ekologicznych surowców. Jednym z przykładów jest Piñatex™, czyli tkanina imitująca wygląd skóry naturalnej, ale wytworzona w wyjątkowo ekologiczny sposób - z liści ananasa. Liście są produktem ubocznym na plantacji ananasów, więc na produkcje tego materiału nie przeznacza się dodatkowej wody, nie używa się też żadnej chemii. Rozwiązanie jest świetne - ekologiczne, etyczne i tanie, a z firmą produkującą Piñatex™ podjęła już współpracę m.in. marka Puma.

Piñatex™
Produkty wykonane z Piñatex™
Idąc krok dalej w działaniach na rzecz ekologii: co powiecie na bikini, które pochłania zanieczyszczenia podczas pływania w oceanie? Ten projekt ze studia Eray Carbajo, wykonany jest z porowatego materiału „Sponge” , który „wchłania” olej, jednocześnie odpychając wodę. Takich wynalazków powstaje coraz więcej. Wyjątkowym efektem połączenia technologii i mody są wearables, czyli „inteligentne” ubrania i akcesoria. Szczególną rolę odgrywają w sektorze mody sportowej, ale według specjalistów już niedługo w dużym stopniu wpłyną na sposób płatności podczas zakupów modowych - płacić będzie można smartwatchem, czy nawet paskiem do spodni. Ale po kolei – na czym polega rola wearables w sportowej modzie? Głównie mierzą wszystkie wyznaczniki, które potrzebne są sportowcom podczas aktywności fizycznej, takie jak puls (np. biustonosz MyZone wysyłający dane przez bluetootha na smartphona lub smartwatcha), tempo, długość kroku, siłę odbicia (np. szorty Lumo) czy ciśnienie i tempo oddechu (jak odzież sportowa Athos).
Szorty Lumo Run
Szorty Lumo Run
Inne przykłady, niezwiązane ze sportem – kurtki z panelem słonecznym, torebki ładujące smartphona, szpilki z wyświetlaczami e-ink (które same zmieniają wzór i kolor!) czy też... sneakersy, kompatybilne z grą Pokemon Go (chociaż póki co, projekt jest dopiero w fazie konceptu). Takie połączenie technologii i mody jest przede wszystkim bardzo praktyczne i wygodne. Większość technologicznych innowacji w branży mody brzmi nieco jak abstrakcja z filmu science- fiction - ale wearables w formie akcesoriów już teraz zyskują popularność. W rzeczywistości z połączeniem technologia-moda spotykamy się tak naprawdę na co dzień: w social mediach czy w aplikacjach mobilnych.
Volvorii Smart Shoe
Volvorii Smart Shoe

Technologia, moda i retail

Według specjalistów na przestrzeni kilku lat zakupów będziemy dokonywać głównie przez urządzenia mobilne – smartphony, tablety, smartwatche… Coraz więcej osób posiada taki sprzęt, więc dla branży mody rynek m-commerce ma w sobie ogromny potencjał, tym bardziej, że nie od dziś przyzwyczajeni jesteśmy do płatności bezgotówkowej, kartą czy telefonem. Wykorzystują to też social media - ubrania i dodatki możemy zakupić już przez Pinterest, Facebooka, niedługo ta opcja pojawi się też na Instagramie, a PayPal zaczął testy na zakupy poprzez blogi. Ostatnie lata zaowocowały też w spory wzrost mobilnych start up’ów modowych. Nowe technologie wniosły ciekawe rozwiązania dla fashionistów: teraz za pomocą mobilnych aplikacji możemy kompletować swoją wirtualną szafę, przebierać i wybierać wśród tysięcy produktów na jednej platformie z kilku różnych odzieżowych marek, a nawet za pomocą zdjęcia odszukać ubranie, które mignęło nam gdzieś na ulicy. Za kolejnymi nowościami trudno nadążyć, więc by być na bieżąco warto wybrać się na konferencje poświęcone biznesowi, technologi i komunikacji w branży mody.

Loko
Sprawdź naszą aplikację LOKO!

3 warte uwagi konferencje powiązane z modą, biznesem i technologią z 2016 roku

  1. „Teen marketing, czyli jak komunikować się z pokoleniem Z”.

    Generacja Z to generacja tzw. cyforwych tubylców. Istotną część ich życia są smartphony, Internet, Social Media i nowe technologie. To pokolenie, które żyje w natłoku informacji, przez co trudno jest im się skupić długo na jednej rzeczy i bardzo trudno przykuć ich uwagę swoją ofertę. W teen marketing potrzebne są specjalnie kierunkowe strategie marketingowe, które opierają się głównie na budowaniu zaangażowania i krótkim dialogu. 18 października w Campusie Google, o teen marketingu, opowiadali Mateusz Krogulec z Szeri Szeri – firmy zajmującej się przeprowadzaniem kampanii na blogach i Bartłomiej Sibiga z DDOB, czyli serwisu Daily Dose Of Beauty, skupiającymi blogerów głównie właśnie z pokolenia Z. „Teen marketing, czyli jak komunikować się z pokoleniem Z” nie jest jednym z głośniejszych wydarzeń – nie wiadomo też czy będzie cykliczne, ale warto brać pod uwagę zakres tematyki tego eventu.

Teen marketing
  1. GGC Fash&Tech - Meet Up’y Geek Goes Chic To nie pojedynczy event modowy, ale cały cykl konferencji poświęcony modzie, biznesowi i technologii. Fachowa i konkretna wiedza przedstawiona przez autorytety powiązane z tematami w roli prelegentów (m.in. Matt Komorowski z PayPal, Mateusz Romanowski z Allani). Zakres tematów jest szeroki i wyczerpujący, każde ze spotkań poświęcone jest jednemu z nich. Było już - między innymi – o fashion retail, blogowaniu i vlogowaniu, influecerach modowych, aplikacjach mobilnych (i tutaj jeśli jesteście ciekawy jak stworzyć produkt mobile dla branży mody, zobaczcie wystąpienie Wojtka Strzałkowskiego od LOKO). Partnerem GGC Fash&Tech jest między innymi Google i Allegro. Autorką pomysłu GGC Fash&Tech jest Kasia Gola, od wielu lat powiązana z branżą IT i branżą fashion. Kasia jest autorką bloga o marketingu i start up’ach modowych - GeekGoesChic.co. Co ciekawe, do wymyślenia nazwy bloga inspiracją stały się słowa Anny Wintour, słynnej redaktor naczelnej amerykańskiego Vogue - „Sometimes geeks can be chic”. A konferencje GGC, z partnerującym im Google, są najlepszym dowodem na potwierdzenie tych słów.
GGC
  1. Retail & Fashion

    W tym roku odbyła się też III edycja eventu Retail & Fashion. Przez trwające dwa dni wykłady przewinęło się wielu praktyków branży mody. Tematyka Retail & Fashion kręci się wokół marketingu i mody, poruszane są też tematy powiązane z nowymi technologiami. Wstęp jest płatny, ale daje specjalistyczną wiedzę w obszarach marketingu, e-commerce, mody, trendów i mediów społecznościowych. Ta konferencja skierowana jest głównie dla osób, które są z branży marketingu modowego.

Retail & Fashion

Obiecujące jest to, że i w Polsce zainteresowanie wykorzystywaniem technologii w branży mody – głównie w marketingu modowym, rośnie z roku na rok – dowodem na to są właśnie coraz częściej organizowane w tym temacie eventy.


April 12, 2017
Anna Piotrowicz

Anna Piotrowicz

Dziennikarka mody, ilustratorka, autorka bloga o modzie i sztuce www.littlecupofart.pl

Czytaj więcej
Przegląd wakacyjnych must have’ów: stroje kąpielowe i akcesoria na plażęPrzegląd wakacyjnych must have’ów: stroje kąpielowe i akcesoria na plażę

Przegląd wakacyjnych must have’ów: stroje kąpielowe i akcesoria na plażę

Chociaż temperatury za oknem wciąż pozostawiają wiele do życzenia, część z nas już myślami jest przy lecie. A jak lato – to wakacje, plaża, słońce! Na taki okres trzeba się dobrze przygotować... Czytaj więcej